Ξεχασμένα τετραγωνικά: Τελευταία ευκαιρία για τη δήλωση στους δήμους
Ανάσα για εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων που δεν έχουν δηλώσει τα πραγματικά τετραγωνικά μέτρα των ακινήτων τους στους δήμους ο νέος νόμος που τέθηκε σε ισχύ, με τον οποίο απαλλάσσονται οι ιδιοκτήτες ακινήτων από πρόστιμα και αναδρομικά.
Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να δηλώσουν οι ιδιοκτήτες τα σωστά στοιχεία ώστε από φέτος να πληρώνουν τους δημοτικούς φόρους και τα τέλη με βάση τα σωστά στοιχεία των ακινήτων τους.
Η ρύθμιση δίνει το δικαίωμα σε κάθε ιδιοκτήτη ακινήτου που έχει δηλωμένο το ακίνητό του με μικρότερο εμβαδόν από το πραγματικό, να το διορθώσει χωρίς την επιβολή προστίμων για το παρελθόν, και χωρίς αναδρομικές χρεώσεις.
Δήλωση Διόρθωσης τ.μ. Ακινήτων προς τους ΟΤΑ
Τελευταία ευκαιρία για τη δήλωση στους δήμους ΧΩΡΙΣ πρόστιμα & προσαυξήσεις
Ποιοι είναι οι υπόχρεοι σε δήλωση βάσει του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου;
Η υποχρέωση δήλωσης για το ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού προβλέπεται στο άρθρο 2 του ν. 25/1975, όπου και συναρτάται με την αρχική ηλεκτροδότηση του ακινήτου (παρ. 1), την περίπτωση τροποποίησης της αρχικά δηλωθείσας επιφάνειας του ακινήτου (παρ. 3) και την διαδοχή στη χρήση του ακινήτου (β' εδάφιο στην παρ.3 που προστέθηκε με την παρ.4 του άρθρου 27 του Ν.2130/1993).
Οι ίδιες διατάξεις εφαρμόζονται και για τους μη στεγασμένους χώρους, εφόσον αυτοί χρησιμοποιούνται (παρ. 2, άρθρο 3 του ν. 25/1975).
Η επιφάνεια που καθορίζεται κατά τα παραπάνω χρησιμοποιείται και για τον υπολογισμό του φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων (παρ. 3, αρ. 10 του ν. 1080/1980).
Για το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας, υπόχρεος είναι ο ιδιοκτήτης ή επικαρπωτής ή νομέας των πάσης φύσεως ακινήτων εντός σχεδίου πόλεως ή των κτισμάτων που βρίσκονται εκτός σχεδίου πόλεως (νόμιμα ή αυθαίρετα) (παρ. 5, αρ. 24 του ν. 2130/1993).
Ποιοι, από όσους αφορά η ρύθμιση του άρθρου 51 παρ. 2 του ν. 4647/2019, δύνανται να προχωρήσουν σε δήλωση, μέσω της Πλατφόρμας Δήλωσης Διόρθωσης Τ.Μ Ακινήτων;
Σύμφωνα με το άρθρο 51 παρ. 2 του ν. 4647/2019 οι υπόχρεοι σε υποβολή δήλωσης για τον καθορισμό της επιφάνειας ή και της χρήσης ακινήτου περί του υπολογισμού φόρων, τελών και εισφορών προς τους ΟΤΑ Α' βαθμού μπορούν να υποβάλουν δήλωση με τα ορθά στοιχεία μέχρι 31/3/2020, χωρίς την επιβολή προστίμων για τη µη υποβολή ή την υποβολή ανακριβούς δήλωσης.
Δεδομένου ότι τα στοιχεία των ακινήτων, για τα οποία υπάρχει η δυνατότητα δήλωσης διόρθωσης στην Πλατφόρμα, προέρχονται από το Περιουσιολόγιο (Ε9), δήλωση μπορούν να κάνουν οι ιδιοκτήτες των εν λόγω ακινήτων.
Η δήλωση αφορά αποκλειστικά διόρθωση της επιφάνειας του ακινήτου με βάση τα πραγματικά στοιχεία και συνιστά γνωστοποίηση της μεταβολής που προήλθε από οποιαδήποτε αιτία (μη υποβολή αρχικής δήλωσης, υποβολή ανακριβούς δήλωσης, τακτοποίηση κλπ), χωρίς να παρέχεται η δυνατότητα τροποποίησης της χρήσης του ακινήτου όπως αυτή εμφανίζεται.
Ποια είναι η προθεσμία υποβολής της δήλωσης διόρθωσης στην Πλατφόρμα Δήλωσης Διόρθωσης Τ.Μ Ακινήτων;
Σύμφωνα με τα οριζόμενα στη σχετική διάταξη του νόμου (άρθρο 51 παρ. 2 του ν. 4647/2019) η δήλωση διόρθωσης θα πρέπει να υποβληθεί στην Πλατφόρμα μέχρι και τις 31 Μαρτίου 2020.
Ποια είναι τα οφέλη της εμπρόθεσμης υποβολής δήλωσης στην Πλατφόρμα Δήλωσης Διόρθωσης Τ.Μ. Ακινήτων για τους υπόχρεους;
Η απαλλαγή από πρόστιμα ή αναδρομικές χρεώσεις σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Τυχόν διαφορές στους αναλογούντες φόρους, τέλη και εισφορές εκ των δηλώσεων του προηγούμενου εδαφίου υπολογίζονται και οφείλονται μόνο από την 1/1/2020.
Τι συνέπειες έχει η παρέλευση της προθεσμίας της παρ. 2 του αρ. 51 του ν. 4647/2019, σε περίπτωση που δεν δηλωθούν οι πρόσθετες επιφάνειες;
Η διάταξη της παρ. 2 του αρ. 51 του ν. 4647/2019 είναι μια εξαιρετική ρύθμιση που παρέχει ισχυρό κίνητρο για την υποβολή των στοιχείων επί των ακινήτων, που χρησιμοποιούν οι δήμοι για την είσπραξη των εσόδων τους.
Μετά τη λήξη της προθεσμίας θα εφαρμόζονται οι διατάξεις που ισχύουν, σε περίπτωση διαπίστωσης μη υποβολής ή ανακρίβειας της δήλωσης (αρ. 2, ν. 429/1976, παρ. 11 & 14, αρ. 10, ν. 1080/1980, παρ. 12 & 16, αρ. 24, ν. 2130/1993), σε συνδυασμό με το δικαίωμα των δήμων να εισπράττουν τέλη, που ανάγονται σε προηγούμενα έτη (αρ. 32, ν. 4304/2014; ΝΣΚ 141/2015).